Παρασκευή 26 Αυγούστου 2011

Περί βιοκαυσίμων



Του Γιάννη Πανάγου


Τα τελευταία χρόνια και με αφετηρία τις διεθνείς υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα μας αναφορικά με τη χρήση βιοκαυσίμων, άνοιξε δειλά – δειλά μια καινούργια αγορά, η οποία έχει άμεση σχέση με την πρωτογενή παραγωγή και ειδικότερα με καλλιέργειες όπως η ελαιοκράμβη και ο ηλίανθος.
Παρά τη δυσπιστία που υπήρχε από πολλές πλευρές τα πρώτα χρόνια και το ιδιότυπο μοντέλο λειτουργίας των πρώτων μονάδων παραγωγής βιοντίζελ, ο καιρός έδειξε, πως η χώρα μας είναι σε θέση να εξασφαλίσει τις ενεργειακές της ανάγκες σε βιοκαύσιμα βασιζόμενη σε δικούς της πόρους. Βεβαίως, τα περιθώρια κέρδους για τους συντελεστές της συγκεκριμένης αγοράς, δηλαδή αγρότες, βιομηχανίες μεταποίησης, διυλιστήρια και πρατήρια καυσίμων είναι μικρά, γι’ αυτό και είναι αναγκαίο να κατανεμηθούν με όσο το δυνατόν δικαιότερο τρόπο. 
Προϋπόθεση για την επιτυχία του εγχειρήματος είναι όλες οι πλευρές να παραμείνουν συνεπείς στη γραμμή της αξιοποίησης των εγχωρίως παραγόμενων πρώτων υλών, ακόμα και αν, κάποιες φορές (όχι πάντα) το κόστος αυτών είναι κατά τι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των εισαγόμενων. Για όλα αυτά, η Πολιτεία έχει τον τρόπο να επηρεάσει θετικά τις εξελίξεις και οφείλει να είναι παρούσα!

Χρηματιστήριο βάμβακος



Του Γιάννη Παπαδογιάννη


Η πρόσφατη αμερικανική έκθεση παγκόσμιας προσφοράς και ζήτησης βάμβακος επηρέασε την χρηματιστηριακή αγορά μόνο για μια συνεδρίαση. Ενώ οι περισσότεροι αναλυτές ανέμεναν περαιτέρω μείωση της αμερικανικής παραγωγής, λόγω των προβλημάτων στο Τέξας, το αμερικανικό υπουργείο γεωργίας ανακοίνωσε αύξηση της παραγωγής κατά μισό εκατομμύριο δέματα. Όπως ήταν φυσικό, η αγορά πιέστηκε δοκιμάζοντας τιμές κάτω των 96 σεντς/λίμπρα.
Στις επόμενες όμως συνεδριάσεις η αγορά ανέκαμψε, λαμβάνοντας δυναμική από το χαμηλό δολάριο και την ανοδική πορεία σχεδόν όλων των εμπορευμάτων, ξεπερνώντας και τα 105 σεντς/λίμπρα.
Η κατάσταση της παγκόσμιας ζήτησης και η πορεία άλλων σοδειών δεν έχουν μεταβληθεί και επομένως οι αναλυτές αναμένουν κάποια θεμελιώδη νέα ώστε να εκτιμήσουν την πορεία της αγοράς. Τέλος υπάρχει η φήμη τις τελευταίες μέρες πως οι τιμές νήματος μετά από αρκετούς μήνες πτώσης αρχίζουν να αυξάνονται. 

Η ελληνική αγορά  
Η ζήτηση για ίνα δυστυχώς δεν έχει ανακάμψει αν και εν μέρει οφείλεται στην καλοκαιρινή περίοδο. Όλος ο κλάδος έχει επικεντρώσει το ενδιαφέρον του στην πορεία της καλλιέργειας, η οποία δείχνει πολλά υποσχόμενη. Όμως, ως συνήθως, οι καιρικές συνθήκες του Σεπτεμβρίου θα καθορίσουν την ποιότητα και ποσότητα της παραγωγής.
Οι προπωλήσεις της νέας σοδειάς έχουν παγώσει, καθώς οι εκκοκκιστές ζητούν τιμές πάνω από τις αντίστοιχες του χρηματιστηρίου (συμβόλαια Δεκεμβρίου) ενώ οι εμπορικοί οίκοι, πεπεισμένοι για την πίεση της αγοράς, κρατούν στάση αναμονής ή προσφέρουν μη ελκυστικές τιμές.
Υψηλές προσδοκίες υπάρχουν αναφορικά με τη ζήτηση από την Τουρκία. Η έλλειψη αμερικανικού προϊόντος είναι πολύ πιθανό να αυξήσει τη ζήτηση για την ελληνική σοδειά, όχι όμως τους πρώτους μήνες της σεζόν. Βέβαια, πρέπει να συνυπολογίσουμε πως η τουρκική παραγωγή θα φτάσει λογικά τους 650.000 τόνους, ενώ υπάρχουν ακόμα αποθέματα 50.000 τόνων φετινής σοδειάς.

Κυριακή 21 Αυγούστου 2011

Προς Ανατολάς τα ελληνικά φρούτα και λαχανικά



Ανατολικότερα μετατίθενται οι ελληνικές εξαγωγές νωπών φρούτων και λαχανικών, που αποτελούν τον υπ’ αριθμόν ένα κλάδο στις εξαγωγές, με θετικό πάντα εμπορικό ισοζύγιο τις τελευταίες δεκαετίες.
Μπορεί πριν από τριάντα χρόνια να ανοιγόταν πεδίο δόξης λαμπρό για τις ελληνικές εξαγωγές στις δυτικοευρωπαϊκές αγορές, όμως χρόνο με τον χρόνο τα εγχώρια οπωροκηπευτικά άρχισαν να κατευθύνονται ολοένα και περισσότερο προς τις ανατολικοευρωπαϊκές αγορές.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία όγκου και αξίας των εξαγωγών της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, στην πρώτη δωδεκάδα των χωρών που απορρόφησαν πέρυσι τις περισσότερες ποσότητες ελληνικών νωπών φρουτολαχανικών, φιγουράρουν 10 χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ και μόνο Γερμανία και Ιταλία, από τα παλαιά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπληρώνουν την εν λόγω λίστα.
Πέρυσι, από πλευράς όγκου, τις μεγαλύτερες ποσότητες ελληνικών φρουτολαχανικών απορρόφησε η Ρουμανία (μερίδιο 14,3%)ακολουθούμενη από τη Γερμανία (12,9%). Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Βουλγαρία με 8,9%, ενώ την πρώτη πεντάδα συμπλήρωσαν η Πολωνία (5,6%) και η Ρωσία (4,8%). Έπειτα από αυτές, έπονται οι αγορές της Ιταλίας (4,5%), της Ουγγαρίας (4,3%), της Σερβίας (4,2%), της Τσεχίας (3,8%), της Αλβανίας (3,6%), της ΠΓΔΜ (3,2%) και της Ουκρανίας (3,1%).
Και αυτό όταν την περυσινή χρονιά είχαμε μια έκρηξη του όγκου των εξαχθεισών ποσοτήτων φρουτολαχανικών κατά 36%, σε σύγκριση με το 2009, με συνολική ποσότητα 1.085.234.062 τόνων-την υψηλότερη ποσότητα της δεκαετίας 2000-2010, που είχε ξεπεράσει το 1 εκατ. τόνους μόνο το 2001.
Και ενώ σημειώθηκε αυτή η εκτίναξη στις εξαχθείσες ποσότητες, δεν συνοδεύτηκε με αντίστοιχη αύξηση της αξίας τους, καθώς η στόχευση σε αγορές χαμηλού σχετικά εισοδήματος μπορεί να βοηθά τη διάθεση περισσοτέρων ποσοτήτων, αλλά σε ισχνότερες τιμές. Το 2010, η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών νωπών φρουτολαχανικών έφτασε στα 623.733.676 εκατ. ευρώ, έναντι 515.171.526 ευρώ το 2009 (+22,7%)
Πέραν της μετάθεσης του εξαγωγικού άξονα των ελληνικών φρουτολαχανικών, ένα άλλο στοιχείο που προκύπτει από την ανάλυση του εμπορικού ισοζυγίου τους, την τελευταία δεκαετία, είναι η ολοένα και αυξανόμενη τάση των εισαγωγών-με εξαίρεση την περσινή χρονιά της οικονομικής κρίσης, όπου είχαμε κάμψη των εισαγωγών κατά 14,2% σε όγκο και κατά 13,8% σε αξία. Τη δεκαετία 2000-2010, οι εισαγωγές νωπών φρουτολαχανικών στη χώρα μας αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 72% σε ποσότητα και κατά 87,5% σε αξία, χωρίς πάντως να απειλείται το θετικό εμπορικό ισοζύγιο στον κλάδο.
Agronews

Τώρα τα δύσκολα


Του Ηλία Εμμανουηλίδη
Έξω επήγαμε καλά. Η ηγεσία της Ευρωζώνης έδωσε στη χώρα μας κάλυψη των δανειακών αναγκών της μέχρι το 2014, περίοδο αποπληρωμής των δανείων 15 έως 30 χρόνια με επιτόκιο στο 3,5%.
Για να επωφεληθεί η χώρα μας από την ανάσα που της δόθηκε από την Εσπερία (μέχρι και ο Ομπάμα έβαλε πλάτη) οφείλει να πάει και μέσα καλά.
Τώρα η μπάλα είναι στα πόδια μας και πρέπει να παίξουμε σωστά. Μέχρι τώρα πετάγαμε τη μπάλα στην εξέδρα. Κάναμε ότι εφαρμόζαμε το μνημόνιο και στην ουσία δεν κάναμε τίποτε. Τα κλειστά επαγγέλματα δεν ανοίξανε, τα φορολογικά παραμένουν ως έχουν, τα έσοδα δε λένε να αυξηθούν, οι πολυάριθμοι δημόσιοι οργανισμοί ζουν και βασιλεύουν και οι συνδικαλιστές τους τον κόσμο κοροϊδεύουν, το μπάχαλο των δημόσιων υπηρεσιών παραμένει μπάχαλο, οι δημόσιες δαπάνες (και σπατάλες) δε λένε να μειωθούν. Εάν η κυβέρνηση είχε αφήσει τις επικοινωνιακές ανοησίες και εφάρμοζε τα του πρώτου μνημονίου θα βγαίναμε στις Αγορές στο τέλος αυτού του χρόνου και δε θα χρειαζότανε η βαβούρα του μεσοπρόθεσμου και του Ιουλιανού Eurozone Summit.
Θα τα πάμε τώρα καλά για να μη πάθουμε τα χειρότερα; Με τα μυαλά που σέρνουν οι περισσότεροι στην κυβέρνηση δεν πρέπει να είμαστε αισιόδοξοι. Το βαθύ ΠΑΣΟΚ βρίσκεται στον κόσμο του, τα κομματόσκυλά του εξακολουθούν να τρώνε πολύ και να λερώνουν όπου βρουν.
Στο καθ’ ημάς αγροτικό υπουργείο τα πράματα εξακολουθούν όπως επί Μπασιάκου, Κοντού, Χατζηγάκη, Μπατζελή, δηλαδή επικρατεί το απόλυτο μπάχαλο κατά τη διάγνωση και ρήση της τελευταίας. Οι υπουργοί αντί να νοικοκυρέψουν τον τομέα επιδίδονται σε επικοινωνιακές φλυαρίες και πομφόλυγες του τύπου «περιφερειακές μελέτες», «άλλη γεωργία», «καλάθια προϊόντων», άντε «να δώσουμε και κανένα χωραφάκι».
Η Ελλάδα δεν μπορεί πλέον να κάνει αλλιώς· δεν μπορεί να αποφύγει επώδυνες αλλαγές. Χρειάζονται βαθιές διαρθρωτικές και διοικητικές αλλαγές για να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της γραφειοκρατίας και να ευκολυνθεί η επιχειρηματικότητα. Χρόνια γίνεται το αντίθετο. Για παράδειγμα υποχρέωσαν τις επιχειρήσεις των σπόρων να παίρνουν άδεια κάθε 5 χρόνια· ξανά μανά χαρτιά, παράβολα και χαμένος χρόνος για τις επιχειρήσεις, σε δουλειά να βρίσκεται η γραφειοκρατία.
Βιάζονται όσοι πιστεύουν ότι η από Εσπερία βοήθεια και ανοχή θα διορθώσουν τα πράματα στην Ελλάδα. Τα κακοφορμισμένα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα της χώρας χρειάζονται στιβαρή σοβαρότητα και έκτακτη ευφυΐα· στοιχεία σε έντονη ανεπάρκεια.   

Με καπνοπαραγωγούς ξεκινά η υποβολή φακέλων για τα Σχέδια


Για την καλύτερη διαχείριση των προτάσεων των Σχεδίων Βελτίωσης αποφασίστηκε από την ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και τα στελέχη της Διαχειριστικής Αρχής αφού γίνει ηλεκτρονικά η οριστικοποίηση της πρότασης, μέχρι της 25 Αυγούστου χωρίς παράταση, να γίνει κατόπιν και η σταδιακή κατάθεση του πρωτότυπου φακέλου στην ειδική υπηρεσία με την ακόλουθη χρονολογική σειρά:Μέχρι 29/8 καπνοπαραγωγοί και αγελαδοτρόφοιμέχρι 5/9 η Ζωική Παραγωγήμέχρι 12/9 οι νέοι γεωργοί Φυτικής Παραγωγής καιμέχρι 19/9 οι παλιοί γεωργοί της Φυτικής Παραγωγής.
Το αντίγραφο του φάκελου θα πρέπει να κατατεθεί στην Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της τοπικής Αντιπεριφέρειας (παλιές Νομαρχίες). Έτσι όσο αφορά τους καπνοπαραγωγούς και τους αγελαδοτρόφους η δέσμευση του ΥΑΑΤ να δοθούν εγκρίσεις μέσα στον Σεπτέμβρη είναι σε ισχύ και φαίνεται πιο εφικτή από ποτέ.
Έτσι, με τη σταδιακή υποβολή των φακέλων επιτυγχάνονται τα εξής:
1. Αποφεύγεται έτσι η πίεση στην παραγωγή των φυσικών φακέλων από τους συντάκτες που μπορεί να τους οδηγήσει σε λάθη και κατ’ επέκταση να ταλαιπωρήσει τις αξιολογήσεις.
2. Στη σταδιακή άφιξη των φακέλων, δεν θα γίνουν ουσιαστικά λάθη στην παραλαβή και αρχειοθέτηση των αιτήσεων.
3. Δεν δημιουργούνται καθυστερήσεις στις αξιολογήσεις ούτε υποβαθμίζεται ο στόχος της 5 Σεπτεμβρίου.
4. Η σειρά άφιξης των αιτήσεων έχει γίνει με γνώμονα τις διαθέσιμες πιστώσεις και την ευκολία των αξιολογήσεων.
Να σημειωθεί ότι η μέση αίτηση ενίσχυσης αποτελείται από περίπου 50 σελίδες. Για να ολοκληρωθεί ένας φάκελος υποψηφιότητας, μπορεί να απαιτείται πάνω από 1 ώρα. Με δεδομένο ότι οι οριστικοποιήσεις έχουν ξεκινήσει από αυτή την εβδομάδα είναι αμφίβολο αν τα μεγάλα γραφεία (πάνω από 50 μελέτες) θα προλάβουν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία και να υποβάλλουν τις προτάσεις μέχρι 25 Αυγούστου (ημερομηνία κατάθεσης στο ταχυδρομείο).
Για να διευκολυνθεί η κατάσταση δόθηκε η δυνατότητα εκτύπωσης εκτός εφαρμογής (αφορά αποκλειστικά αυτούς που δουλεύουν σε δική τους εφαρμογή και με αρχείο XML «φορτώνουν» τα δεδομένα στην εφαρμογή του υπουργείου).

Το σχετικό δελτίο τύπου του υπουργείου έχει ως εξής:
Διευκρινήσεις σχετικά με την υποβολή αιτήσεων για τα Σχέδια Βελτίωσης
Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων – Διοικητικός Τομέας Κοινοτικών Πόρων και Υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη το μεγάλο ενδιαφέρον συμμετοχής που εκδηλώθηκε στο πλαίσιο της τρέχουσας Προκήρυξης του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων» (ΣΧΕΔΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ) του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2007-2013 (ΠΑΑ) «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», όπως αυτό καταγράφηκε μέσα από τη διαδικασία λήψης ηλεκτρονικού αριθμού αίτησης (βεβαίωση καταχώρησης έλαβαν περίπου 9.200 υποψήφιοι) και προς διευκόλυνση των υποψηφίων για την εκτύπωση και αποστολή της έντυπης μορφής των Αιτήσεων ενίσχυσης ανακοινώνει:
1. την κλιμακωτή παράδοση των έντυπων αιτήσεων ως εξής:
• Αγελαδοτρόφοι και Καπνοπαραγωγοί έως 29/8/2011
• Υποψήφιοι στις κατηγορίες Λοιποί δικαιούχοι και Νέοι Γεωργοί με κατεύθυνση ζωική παραγωγή έως 5/9/2011
• Υποψήφιοι στη κατηγορία Νέοι Γεωργοί με κατεύθυνση φυτική παραγωγή έως 12/9/2011
• Υποψήφιοι στη κατηγορία Λοιποί δικαιούχοι με κατεύθυνση φυτική παραγωγή έως 19/9/2011.
Οι ανωτέρω ημερομηνίες είναι δεσμευτικές για κάθε κατηγορία υποψηφίων και δεν θα γίνονται δεκτές αιτήσεις μετά την καταληκτική ημερομηνία κάθε κατηγορίας.
Η οριστικοποίηση των αιτήσεων στην ηλεκτρονική εφαρμογή ολοκληρώνεται σε κάθε περίπτωση στις 25/8/2011.
Προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν τεχνικά προβλήματα στην ηλεκτρονική εφαρμογή από την ταυτόχρονη υποβολή των αιτήσεων στις 25/8, παρακαλούνται οι υποψήφιοι να οριστικοποιήσουν σταδιακά τις αιτήσεις τους τις προσεχείς ημέρες.
Επισημαίνεται ότι η κλιμακωτή υποβολή των έντυπων αιτήσεων κατά κατηγορία λειτουργεί ανεξάρτητα από την διαδικασία αξιολόγησης - έγκρισης, η οποία θα ξεκινήσει με την ολοκλήρωση της υποβολής των αιτήσεων της κάθε κατηγορίας υποψηφίων.
2. την υποβολή του αντιγράφου της έντυπης μορφής της αίτησης ενίσχυσης στη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της οικείας Περιφέρειας έως 30/9/2011. Για τις περιπτώσεις έντυπων αιτήσεων που έχουν ήδη αποσταλεί/υποβληθεί σε πρωτότυπο και αντίγραφο στην ΕΥΕ ΠΑΑ – Ανταγωνιστικότητα δεν απαιτείται καμία περαιτέρω ενέργεια καθώς θα διαβιβαστούν υπηρεσιακώς.

Το ιστορικό της ηλεκτρονικής υποβολής
Για την κατανομή των Σχεδίων Βελτίωσης αποφασίστηκε η εφαρμογή της ηλεκτρονικής υποβολής. Δηλαδή ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορούσε να εισαγάγει τα απαιτούμενα στοιχεία, να οριστικοποιήσει την αίτηση και τελικά να εκτυπώσει την οριστικοποιημένη αίτηση προκειμένου να ετοιμάσει την έντυπη μορφή.
Η ΥΑ 12374/16-12-2010 καθορίζει τη δομή και τις προδιαγραφές της αίτησης ενίσχυσης, συνεπώς η ηλεκτρονική εφαρμογή θα έπρεπε να δομηθεί πάνω σ’ αυτή την απόφαση. Η προκήρυξη των Σχεδίων Βελτίωσης έγινε πριν ακόμα ολοκληρωθεί η εφαρμογή ηλεκτρονικής υποβολής, με αποτέλεσμα ενώ η προκήρυξη «έτρεχε» κανείς δεν μπορούσε να ολοκληρώσει την υποβολή μιας αίτησης ενίσχυσης, αφού η εφαρμογή προσαρμοζόταν στις απαιτήσεις της ΥΑ δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα στους συντάκτες.
Τελικά η εφαρμογή ολοκληρώθηκε αρχές Αυγούστου. Ωστόσο η ηλεκτρονική εφαρμογή δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της ΥΑ.
Γι’ αυτό τροποποιήθηκε η απόφαση, ώστε ένα μέρος της αίτησης ενίσχυσης να μη γίνεται μέσα από την ηλεκτρονική εφαρμογή.

Η ακτινογραφία των Σχεδίων Βελτίωσης
Αφού έκλεισε –μετά από πολλά βάσανα και μια παράταση- στις 20 Ιουλίου το ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής των αιτήσεων των Σχεδίων Βελτίωσης και των προβλεπόμενων προϋπολογισμών τους, η Agrenda δημοσίευσε στο προηγούμενο φύλλο της 13 Αυγούστου τα τελικά ποσά ανά επενδυτική ενότητα, ανά γεωγραφική περιοχή και ανά κατηγορία δικαιούχου. Στα Σχέδια Βελτίωσης για την επενδυτική ενότητα της Ζωικής Παραγωγής ουσιαστικά δεν φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης, δεδομένου ότι η αιτούμενη δαπάνη είναι αρκετά μικρότερη από τη δημόσια.
Όπως δείχνει και ο σχετικός πίνακας, το ύψος των αιτήσεων αφορούν ποσό 224,4 εκατ. ευρώ, ενώ το υπουργείο έχει να διαθέσει ποσό 341,6 εκατ. ευρώ.
Εκεί που με πρώτη ματιά το πρόβλημα μοιάζει μεγαλύτερο είναι στους φακέλους για τις επενδύσεις που αφορούν τη Φυτική Παραγωγή, όπου η αιτούμενη δαπάνη των αγροτών ανέρχεται σε 545 εκατ. ευρώ, ενώ η δημόσια δαπάνη που προβλέφθηκε είναι μόνο 158 εκατ. ευρώ. Για τα προγράμματα αυτά, όμως, υπάρχει η δυνατότητα η δημόσια δαπάνη να αυξηθεί κατά 150 εκατ. ευρώ, ποσό που προέρχεται από τα μικρά Σχέδια Βελτίωσης (περίσσεψαν 90 εκατ. ευρώ) και από τα υπόλοιπα των ανειλημμένων υποχρεώσεων του Γ’ ΚΠΣ (60 εκατ. ευρώ που δεν απορροφήθηκαν). Ακόμα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της Ειδικής Υπηρεσίας του ΥΠΑΑΤ και των γεωπόνων - μελετητών, τουλάχιστον το 25% των αιτούμενων δαπανών δεν θα κατατεθεί σαν ολοκληρωμένη πρόταση είτε γιατί αυτές αφορούν διπλές αιτήσεις, αιτήσεις με το μέγιστο προϋπολογισμό, αιτήσεις δοκιμής συστήματος κ.λπ. και τελικά θα βγουν… άκυρες.
Άρα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η τελική αιτούμενη δημόσια δαπάνη δεν θα ξεπεράσει τα 580 με 600 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική δημόσια δαπάνη θα μπορεί να φθάσει τα 650 εκατ. ευρώ.
Ζητούμενο σε αυτή τη φάση είναι να γίνουν κάποιες ανακατανομές ανά κατηγορία δικαιούχων, έτσι ώστε ποσό από τους καπνοπαραγωγούς να προστεθεί στους λοιπούς παραγωγούς.
Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί τόσο από τους μελετητές που καταθέτουν τους φακέλους, όσο και από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, στους αγελαδοτρόφους, για τους οποίους το πρόγραμμα «περνά» χωρίς μοριοδότηση, που σημαίνει ότι πληρώνονται όσα τους εγκρίνονται, με την προϋπόθεση να περνούν τη βάση.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι και φέτος αδικημένοι είναι οι Νέοι Αγρότες, που παίρνουν τα λιγότερα χρήματα, ενώ είναι ήδη από τις κατηγορίες δικαιούχων που ταλαιπωρήθηκαν περισσότερο από τα προγράμματα.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, ακόμα και οι πιο απαισιόδοξοι βλέπουν το πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης να φέρνει την απαραίτητη ώθηση στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Αρκεί να δρομολογηθούν και οι πληρωμές...